Welkom bij een nieuwe aflevering van DataTalks. In deze aflevering hebben we Ruben Missine te gast, Data & Analytics Officer bij Colruyt Group. Hij deelt zijn inzichten over de cruciale rol van data binnen Colruyt, waar innovatie al jaren centraal staat en ze sterk geloven in waarde gedreven te werkgaan.
In 2016 heeft Colruyt beslist om hun organisatie te centraliseren, expertise te bundelen voor de hele groep en van hieruit te groeien tot de organisatie die ze nu vormen. Onder dit initiatief heeft Ruben zijn schouders destijds gezet en hij zet dit voort tot op de dag van vandaag.
Ruben licht toe hoe ze aan de hand van 10 strategische doelstellingen innovatie garanderen binnen Colruyt Group. Dit maakt heel concreet wat ze met data willen realiseren en ondersteunt hun waarde gedreven cultuur met een welgevormd beleidskader. Dit zet zich uiteraard voort binnen het ethisch vraagstuk rond data & analytics met een AI policy.
Hij benadrukt dat data niet alleen belangrijk is, maar zelfs essentieel voor succes in de retailsector. Zijn advies? Focus op de noden van je organisatie en zorg voor een sterke dialoog met alle betrokkenen—iets wat volgens hem soms over het hoofd wordt gezien in de wereld van data.